Food Hub viert zevenjarig bestaan met ambitieuze doelstelling voor voedseltransitie

Food Hub lanceert vandaag haar nieuwe website. De verbeterde digitale identiteit onderstreept de ontwikkeling die het bedrijf heeft doorgemaakt sinds de oprichting in 2016. In haar zevenjarig bestaan groeide Food Hub van jong projectbureau naar volwassen onderwijsmaker met een ambitieuze doelstelling. De komende zeven jaar wil Food Hub één miljoen mensen in staat stellen de wereld van voedsel te veranderen: eerlijk, divers en duurzaam.
Gepubliceerd op 11 mei 2023
Food Hub logo wordt onthuld

Van jong projectbureau naar volwassen onderwijsmaker

In 2016 werd Food Hub opgericht door sociaal geograaf Joszi Smeets en politicoloog Joris Lohman. Voordat boerenprotesten en ‘de voedsel- en landbouwtransitie’ krantenkoppen vulden en talkshows domineerden, meenden zij momentum te zien voor een bureau dat mensen zou opleiden om op praktische wijze vorm te geven aan het veranderende voedselsysteem. Food Hub ontwikkelde over de jaren heen verschillende programma’s voor boeren, startende ondernemers, studenten, chefs en professionals in de gehele voedselketen. Duizenden mensen volgden deze programma’s; van de Boerenversneller tot de jaarlijkse Flevo Campus Summer School of regionale Rabobank Food Forward Tracks. Food Hub stond aan de basis van de Food100, het Food Forward Membership, de Low Food movement en meer recent het platform Stop the Food Fight. In 2021 trad econoom Jeroen van IJzerloo toe als partner, en werd de eerste stap van start-up naar scale-up gemaakt. 

Joszi Smeets, Joris Lohman en Jeroen van IJzerloo

Onze ambitie is, ambitieus maar welgemeend: in de komende zeven jaar één miljoen ‘voedselveranderaars’ in staat stellen de wereld van voedsel, ofwel het voedselsysteem, op een positieve manier te beïnvloeden.

 

– Jeroen van IJzerloo, partner

Een stevig fundament

Het zevenjarig bestaan in 2023 markeert de volgende stap: van jong projectbureau naar volwassen onderwijsmaker. Met de toevoeging van Lieke Tegels en Maarten Moerkerken aan het management team bouwt algemeen directeur Jeroen van IJzerloo gestaag verder aan het fundament van de organisatie, terwijl Joszi Smeets en Joris Lohman meer naar buiten treden.

‘Food Hub faciliteert de voedseltransitie met vernieuwend leiderschap en kennisontwikkeling. We brengen de schakels van het voedselsysteem met elkaar in gesprek, en zorgen ervoor dat zij gezamenlijk grip op de wereld van voedsel- en landbouw krijgen. Dat deden we al voor individuen en kleinere bedrijven, en nu in toenemende mate voor MKB en grootzakelijke opdrachtgevers. Hierdoor, en door de mogelijkheden die online onderwijs nu en in de toekomst biedt, zijn wij voorbereid om de volgende schaalsprong te maken. Onze ambitie is, ambitieus maar welgemeend: in de komende zeven jaar één miljoen ‘voedselveranderaars’ in staat stellen de wereld van voedsel, ofwel het voedselsysteem, op een positieve manier te beïnvloeden’, aldus van IJzerloo. 

Ontmoet de trainers van Food Hub

Nieuw jasje voor vertrouwde formule

De nieuwe kleur geel van Food Hub staat voor verandering en innovatie, voor warmte en een persoonlijk karakter. Eigenschappen die stevig verankerd zijn in het bedrijf en waarmee Food Hub de juiste mensen bereikt. Dankzij de Engelse vertaling van de website is Food Hub internationaal beter vindbaar, en zowel bestaand als nieuw onderwijs is online beschikbaar. In februari dit jaar kwam de door Food Hub en boerderij Bodemzicht ontwikkelde opleiding Regeneratieve landbouw online en die wordt sindsdien door talloze studenten gevolgd. Ook Persoonlijk leiderschap, dat een belangrijke rol heeft in Food Hub trajecten, is via de site rechtstreeks als opleiding te volgen. Daarnaast is de nieuwe site sterk ingericht op het delen van nieuws, kennis en evenementen uit het grote voedselnetwerk van Food Hub – kijk bij Nieuws&. Ook zijn de trainers nu te vinden op de website. Zij hebben elk hun eigen expertise in de voedseltransitie en zijn vaste gezichten in het Food Hub aanbod. Bovendien biedt de nieuwe site een duidelijk overzicht van samenwerkingsmogelijkheden voor zakelijke partijen.

Het Food Hub team voor het KIT Royal Tropical Institute
Wat doen we?

Academies

In samenspraak met opdrachtgevers organiseert Food Hub diverse trainingen, cursussen en workshops. Volledig verzorgde programma’s, gericht op verschillende doelgroepen en thema’s van de voedseltransitie: korte ketens, eiwitten, eetcultuur, verdienmodellen en meer. Van een groepstraining persoonlijk leiderschap tot een meerdaagse excursie door de voedselketen, of een langlopend traject voor ondernemers in heel Nederland.

Communities

De voedsel- en landbouwtransitie vraagt om samenwerking op allerlei (vak)gebieden. Food Hub is bedreven in het bouwen van sterke, interdisciplinaire communities die veranderingen realiseren. Dat doen we door de community te voorzien van nieuws, kennis en inspiratie, passende programma’s aan te bieden en samenwerking te faciliteren. Bovendien stellen we altijd ons netwerk ter beschikking.

Ontwerpen

Partijen die een verandering teweeg willen brengen in de wereld van voedsel en landbouw kunnen daarbij de hulp van Food Hub inschakelen. Het kan gaan om een verandering van de eigen organisatie (intern) of de wens om een bepaald project op te zetten (extern). Ook als de vraagstelling nog niet helder is, weten we er raad mee. Samen ontwerpen we de gewenste verandering.

Evenementen

Het bijeenbrengen van (verschillende groepen) mensen is essentieel voor een succesvolle voedseltransitie. Online, offline, voor tien, honderd of duizend personen: bij Food Hub draaien we onze hand niet om voor een evenement. We hebben ervaring met organisatie, programmering, productie en communicatie van evenementen.