Nieuws

DIT IS FOOD HUB | Wout is de regelneef van Food Hub

                   

december 2020

Wout is de ‘regelneef’ van Food Hub. Je zou hem ook ‘accountmanager’ kunnen noemen, maar dat klinkt saai zakelijk. Zoals Wout het zelf zegt: “Klanten blij, Wout blij!” Maar wat doet de regelneef zoal op een dag? En waarom vindt Wout het voedselsysteem zo interessant?

Wout, wat doe je voor Food Hub?

‘Ik werk als projectcoördinator, wat betekent dat ik de brug sla tussen onze klanten en onszelf. Onze opdrachtgevers komen met een bepaalde vraag bij Food Hub en ik zorg ervoor dat het antwoord op die vraag – bijvoorbeeld een programma, evenement of publicatie – zo smooth mogelijk in goede banen wordt geleid. Je kan mij zien als een soort accountmanager, maar bij sommige projecten heb ik ook meer inhoudelijke inbreng.’

Waar ben je nu mee bezig?

‘Voornamelijk met de twee Rabo Food Forward tracks die in voorjaar 2021 van start gaan. Die begeleid ik van begin tot eind, dus ik ben nu druk met de voorbereiding. De grote uitdaging daarbij is in hoeverre we de bijeenkomsten offline kunnen inplannen… Daarnaast ben ik bezig met een Design Sprint voor de provincie Overijssel. Met sprints zijn we in 2020 begonnen en die methode is een succes, dus dat willen we in 2021 vaker gaan doen. Ook komt de Flevo Campus Think Tank eraan, een van mijn favoriete programma’s. Ik doe dus veel projecten tegelijk, en dat maakt mijn werk ook zo leuk. Soms sta ik een week op de camping (tijdens de Summer School), en een week later zit ik in een gesprek over meer diversiteit in de Food100. Overigens ben ik nu, aan het einde van het jaar, vooral bezig met de afronding van 2020. Food Hub gaat namelijk twee weken dicht voor een echte kerstvakantie.’

Als je terugkijkt op 2020, waar ben je dan echt trots op?

‘Ik vind Rabo Food Forward echt een goed programma. Door corona kwam daar veel druk op te liggen: hoe, en hoe snel, moesten we omschakelen naar een online programma? Ik vind die omschakeling heel geslaagd. Ook op Flevo Campus Live begin december mogen we wel een beetje trots zijn: in hele korte tijd hebben we dat jaarlijkse event omgebouwd naar een volledig online studioproductie. Het was sowieso fijn om te merken dat we, helemaal aan het begin van de coronacrisis, als autoriteit op ons gebied werden gezien. Opdrachtgevers lieten duidelijk blijken dat ze vertrouwen hadden in de online vertaalslag die we moesten maken. We hebben de draad toen snel kunnen oppakken.’

 

“Nuance is onze kracht, maar soms is het ook wel fijn om echt ergens voor te staan”  

Hoe ben je eigenlijk bij Food Hub terechtgekomen?

‘De interesse voor voedsel was er altijd al. Ik heb een tijdje als projectmanager gewerkt voor de foodbox van Allerhande. Daar zat ik natuurlijk helemaal midden in de voedselketen: de grote retailer. Ik vroeg me toen altijd al af: hoe zit de rest van die keten er eigenlijk uit?
Hoe ik vervolgens bij Food Hub terechtkwam is eigenlijk wel een grappig verhaal, met dank aan mijn vriendin. Zij had me kaartjes gegeven voor het eerste Low Food symposium, in januari 2019. Ik hoorde daar Joris en Joszi spreken, en nog een aantal mensen van wie ik meteen onder de indruk was. Mijn vriendin volgde Food Hub op Instagram en zag toen dat er een vacature was. Het was precies wat ik zocht, want ik wilde graag in de voedselwereld werken en ik vond Food Hub een heel boeiend bedrijf. Een paar maanden later was ik aangenomen.’

Wat raakt jou het meest als je je verdiept in het voedselsysteem?

‘Dat ‘het voedselsysteem’ geen op zichzelf staande werkelijkheid is, maar iets wat ons allemaal raakt, iedere dag. Het is vervlochten met alles wat we doen, met elke keuze die we maken. Bij Food Hub leer ik nog voortdurend bij: over diversiteit, de bodem, korte ketens. Maar in eerste instantie gaat het mij vooral om de emoties achter het systeem. Doordat ik veel heb gereisd, heb ik ook gezien hoe ontzettend persoonlijk voedsel kan zijn, in onze eigen wereld maar ook in andere culturen. Ik kom er telkens weer achter hoe complex het is. Er is niet één waarheid, je kunt door zoveel brillen naar voedsel kijken.’ 

Wat is voor jou de kracht van Food Hub?

‘Ik denk dan gelijk aan de Food Hub formule. Die gaat van een hoog abstractieniveau tot aan voeten in de klei. Theorie en praktijk zijn altijd met elkaar verbonden in onze programma’s. Niet alleen maar lullen over voedsel, maar ook iets dóen. Als ik kijk naar Food Hub als organisatie vind ik de kracht dat er zo’n open cultuur is, dat heb ik nog niet eerder gezien. Er is echt ruimte om te zijn wie je wil zijn. Ik hoef nooit te denken: mag ik dit wel zeggen? De houding is: maak het bespreekbaar en dan kijken we samen of er een oplossing voor is. Ik vind het ook mooi dat we altijd zo nadrukkelijk de middenweg bewandelen, alle voors en tegens meenemen en afwegen in ons verhaal. Die nuance is onze kracht. Tegelijkertijd vind ik dat ingewikkeld: het is soms ook wel lekker om echt ergens voor te staan.’

Vooruitkijkend naar de toekomst: waar zie je Food Hub naartoe gaan?

‘Wat mij betreft gaan we onszelf nog sterker profileren als dé programmamaker in de wereld van voedsel. Zelf zou ik het leuk vinden om meer met retail- en food service-klanten te werken. Denk aan een veranderingsprogramma voor cateringbedrijven – dat lijkt me heel leuk, daar zou ik direct projectleider van willen worden. Dus als een cateraar dit leest, mag-ie zich melden, haha!’ 

Wil je meer weten over de projecten waar Wout mee bezig is? Of heb je een idee voor een voedselprogramma in jouw bedrijf of organisatie? Mail wout@foodhub.nl

 

Op de hoogte blijven van Wout zijn werk – en dat van de rest van het Food Hub team? Abonneer je op de Food Hub Letter