Nieuws

DIT IS FOOD HUB | Heleen is de chef communicatie van Food Hub

                   

juni 2021

Onze enige echte chef communicatie: Heleen Sanders overziet en bestiert al onze nieuwsbrieven, social media, longreads en andere uitingen. Over het antwoord op de vraag wat haar favoriete groente is, moet ze even denken. Maar dan komt er een uitgebreid antwoord: spruitjes, aubergine, zoete aardappel, Japanse groene pompoen… Ook op de vraag wat ze het leukst vindt aan haar werk, volgt zo’n antwoord. Het lijkt soms wel of Heleen álles leuk vindt: precies de juiste eigenschap voor een multi-inzetbare communicatiemanager.

Hoe ben je bij Food Hub terechtgekomen?

“Ik deed een studie in Costa Rica, die grotendeels over duurzame voedselsystemen ging. In een Nederlandse krant las ik toen een stuk theorie over wizards and prophets, waarin het ook gaat over de toekomst van het voedselsysteem, en twee totaal verschillende visies daarop. Die visies werden, en worden nog steeds, vertegenwoordigd door Hidde Boersma en Joris Lohman. Maar zij zoeken ook juist samen naar een overkoepelend verhaal. Ik was op slag fan van de boodschap dat we teveel in twee paradigma’s denken. Terug in Nederland vond ik een communicatiestage bij Food Hub. Inmiddels ben ik doorgegroeid tot communicatiemanager en heb ik mijn eigen superleuke team van communicatiemensen.” 

Wat doe je precies en wat vind je het leukste aan je werk?

“Twee dingen waar ik goed in ben, komen in mijn werk voor Food Hub samen: ten eerste de uitdaging van een duurzaam voedselsysteem, ten tweede de manier om over oplossingen te communiceren. Onze communicatieafdeling produceert van alles: specials, rapportages, nieuwsbrieven, social-mediacampagnes… Moeilijk te zeggen wat ik het leukst vind aan mijn werk. Het is nogal een cliché, maar juist de veelzijdigheid spreekt me enorm aan. Ik stuur mensen aan zodat iedereen kan doen waar die goed in is, ik kan mijn creatieve kant kwijt in vormgevingsopdrachten, en ik heb intussen ook al een aantal workshops gefaciliteerd. Food Hub biedt sinds een tijdje namelijk Design Sprints aan, waarin je binnen korte tijd een complexe uitdaging in stukjes opbreekt, en met nieuwe inzichten tot een oplossing komt.  Ik vind het heel leuk om die te begeleiden. Het dwingt mensen om uit hun comfortzone te komen, en het is aan mij de taak om de energie hoog te houden en te zorgen voor een mooi eindresultaat.” 

Als je één ding zou mogen veranderen aan het voedselsysteem, wat zou dat dan zijn?

“Vraag je me weer om één ding te kiezen? Het zijn zoveel dingen, haha! Ik denk dat het stukloopt op een gebrek aan verbinding. Mensen voelen zich niet verbonden met het eten op hun bord, omdat er zóveel tussenstappen zijn geweest. Het is moeilijk te bevatten wat dat stukje vlees, kaas of groente allemaal heeft meegemaakt voordat het in jouw mond eindigde… Als die verbinding beter wordt, denk ik dat bepaald gedrag minder logisch wordt. Dat je iets langer nadenkt voordat je een geïmporteerde banaan opeet, omdat je weet hoeveel CO2-uitstoot ermee gepaard gaat. Dat hoop ik tenminste.”

“Uiteindelijk gun ik iedereen ook het plezier dat ik beleef als ik met voedsel bezig ben, of het nu koken, eten of schrijven is.”

Wat kan Food Hub daarin betekenen? 

“Er is heel veel ongelijkheid in het voedselsysteem; ook dat komt door dat gebrek aan verbinding. Bij Food Hub proberen we met onze communicatie juist veel verschillende stemmen en geluiden te laten horen – maar dat kan altijd beter. Dat is een constante zoektocht. Maar eten is echt voor iedereen, en daarom móet je de breedte ingaan als je het over voedsel wil hebben. Uiteindelijk gun ik iedereen ook het plezier dat ik beleef als ik met voedsel bezig ben, of het nu koken, eten of schrijven is. Voedsel is voor mij een bron van creativiteit.”

Hoe ziet voor jou de toekomst bij Food Hub eruit? 

“We groeien best wel hard, ik hoop binnenkort het communicatieteam nog verder uit te kunnen breiden, en met dat team mooie dingen te blijven maken. De droom is om onze ‘fysieke’ onderwijsprogramma’s ook naar online producten om te zetten, zodat we een groter publiek kunnen bereiken. Dat vind ik vet, want ik geloof dat de kennis die we hebben opgebouwd hebben echt waardevol is, ook ver buiten ons eigen netwerk. We bekijken ook hoe we die kennis internationaal kunnen verspreiden. En wat mezelf betreft: ik hoop nog wel even communicatiemanager te blijven. En ik weet zeker dat Food Hub er over een jaar weer heel anders uitziet. Want zo is het tot nu steeds gegaan: we veranderen snel, we staan niet stil, zeker niet!”

We kennen jou bij Food Hub als iemand die het allerliefst buiten is. Hoe combineer je dat toch met al dat digitale communicatie werk?

De kansen die de digitale wereld biedt om mensen met elkaar te verbinden en de Food Hub boodschap te verspreiden zijn echt enorm. Dat is dan ook waarom ik in deze wereld elke dag graag aan de slag ga, maar dat vul ik dan wel het liefst aan door in mijn vrije tijd zoveel mogelijk in de buitenlucht bezig te zijn! Vooral het afgelopen jaar ben ik steeds meer buiten te vinden. Zo heb ik Nederland helemaal ontdekt in coronatijd, loop ik nu het Drenthepad (333 km) en ga ik op fietsvakanties in binnen- en buitenland. Ik heb wat dat betreft al aardig wat kilometers in de benen, zo ben ik naar Milaan en Berlijn gefietst en vertrek ik over drie weken naar het prachtige Parijs.