Nieuws

Communicatiemanager Heleen Sanders legt uit waarom communicatie niet belangrijk is voor de voedseltransitie

                   

Communicatie is uitgegroeid tot een zelfstandige tak van Food Hub, met een eigen mini-magazine, videocolleges, strategie, longreads en meer. Dus we beginnen dit gesprek bij de kern: waarom is communicatie belangrijk voor de voedseltransitie, Heleen?

Communicatie is niet belangrijk voor de voedseltransitie alleen, communicatie is belangrijk voor álles. Het voedselsysteem staat op losse schroeven, de nieuwe status quo moet nog bepaald worden, en verandering is onstuimig – om met transitie-termen te spreken. Hoe zorg je dan dat mensen aansluiting blijven vinden, dat ze meedoen? Dan moet het gesprek toegankelijk zijn, zodat iedereen de ontwikkelingen kan volgen en kan meepraten. Dat is een grote verantwoordelijkheid, want van verhalen gaat een imaginaire werking uit. Met goede woord- en beeld-communicatie kan je de toekomst kleur geven, en op die manier nieuwe werkelijkheden scheppen.”

“De rol van communicatie in de voedseltransitie is dus tweeledig, enerzijds gaat het om het ophalen van verhalen over de huidige ontwikkelingen, anderzijds om het vertellen van nieuwe verhalen die de weg bereiden naar een beter voedselsysteem.”

Wat is de meest waardevolle les die je hebt geleerd over communicatie?

Food Hub heeft een uitgebreid portfolio, is constant in beweging en betrokken bij veel dynamische projecten. Om daar goed over te vertellen is het belangrijk om regelmatig zelf mee te doen en met eigen ogen te zien wat er gebeurt op de werkvloer/boerderij/etc. Dat zijn vaak geen declarabele uren, maar wel gouden momenten.”

Fouten maken als regel

Fouten maken is eigenlijk onderdeel van de werkwijze van Food Hub 🙂 We leveren maatwerk en experimenteren continu met tone-of-voice, aanpak en doelgroep. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door onze flexibele organisatiestructuur. Als je een standaard-aanpak zoekt moet je niet bij ons zijn.”

 

Food Hub maakt veel verschillende producten, op welk product in het portfolio ben jij het meest trots?

De Nieuwe Boerenfamilie is wat mij betreft het meest krachtige en bijzondere project dat we hebben opgezet, daar ga ik het liefst nog heel lang mee door. Het is een project dat boeren en niet-boeren succesvol aan elkaar verbindt, en het staat daarmee heel dicht bij onze missie, het komt recht uit het hart van Food Hub. Maar het spreekt me ook aan omdat ik op het platteland van Oost-Groningen ben opgegroeid. Food Hub is begonnen vanuit Amsterdam, maar dankzij De Nieuwe Boerenfamilie komen we in het hele land. Extra waardevol aangezien stad en platteland vaak als tegenpolen worden neergezet.”

“En als ik vast op de zaken vooruit mag lopen: ik ben heel trots op de nieuwe videocolleges die eraan komen, waarmee we de mogelijkheid scheppen om nog veel meer mensen en ideeën een podium geven.”

Wat wil je zeggen tegen onze vrienden op LinkedIn?

Voedselsysteem-verandering, snap jij er wat van? Wij doen al jaren ons best, voor onszelf en voor jou, en we kunnen jouw vragen/antwoorden vertalen naar een tastbaar en creatief product op maat. Kortom, doe of wil je iets met voedsel, maar kom je niet uit je woorden? Mail me!” <heleen@foodhub.nl>

 

💪🏾 foodhub.nl/watwedoen

 

FOOD HUB LESSONS LEARNED

Als jong en groeiend bedrijf – dat net haar eerste jubileum heeft aangetikt – leren we nog elke dag iets nieuws over ons werk en de sector. De voedselwereld is constant in beweging, en we ontmoeten steeds weer knappe voedselveranderaars waar we mee mogen werken. Steek iets op van onze lessons learned, of reach out als het naar meer smaakt!